Paulâr
Non uficiâl par talianPaularo
ProvincieUdin
PartCjargne
Altitudin690 m s.n.m
Superficie84 km²
Popolazion2.907 ab.
Densitât35 ab/km²
FrazionsCjasâs, Gjeri, Misincinis loc. Misincines, Salin, Ravinis loc. Ravines, Cjaulis loc. Cjaules, Castoia, Vile di Mieç, Vile di Fûr, Riul, Cogliat, Lambrugn, Tavella, Treli
Comuns confinantsDarte, Dellach im Gailtal (AT-2)]], Hermagor-Pressegger See (AT-2)]], Kirchbach (AT-2)]], Kötschach-Mauthen (AT-2)]], Trep Liussûl, Mueç, Paluce.
CAP33027
Prefìs telefonic0433
PatronSan Vît, San Modest e Cressenzie


Paulâr al è un comun traviersât dal Cjarsò (Cjarsòn inte variant locâl) che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 2.907 abitants.

Gjeografie cambie

 
Panoramiche di Paulâr

Il paîs al è logât a 690 m tal Cjanâl d'Incjaroi, inte Cjargne, cenglât des monts Seregnò ( 2.190 m)(Sernio inte variant locâl) a Misdì, Tersadie (1.959 m) e Dimon(2.043 m) a Bonât, Zermule (2.143 m) (Germùle in ta variant locaal) e Piciûl (1985 m) a Tramontan, Salincjê (1.857 m) a Jevât. In plui che il cjaulûc, lis altris frazions dal comun a son:

Storie cambie

Il non dal paîs al samee di clare origjin latine, di popularium, bosc di pôi, o pabularium, lûc di pasc des bestiis, carateristiche che e continue ancje vuê.

La storie dal paîs no je, magari cussì no, cognossude, par vie di un incendi che intal 1709 al brusà l'archivi dal comun di in chê volte, Vile di Mieç. Tai sgjâfs a son stâts cjatâts ogjets che a van indaûr al Paleolitic, e altris al Mesolitic, che nus disin che chescj puescj a jerin abitâts za inte Preistorie. A Misincinis a son stâts cjatâts un grum di ogjets de ete che e va dal VIII secul p.d.C. al I secul p.d.C., che a partignivin a popolazions celtichis. Simpri a Misincinis e a Gjeri a son stâts cjatâts rescj romans, une tombe, un toc di strade lastricade e un piçul fuart. Inte epoche romane Paulâr e faseve part de regjon cun cjâf lûc Zui; po inte Basse Ete di Mieç al jentrà intai teritoris dal Patriarcjât, ma di chescj agns no vin testemoneancis. Dal secul XV al fo sot dal domini di Vignesie, fintremai la jentrade tal Ream di Italie adun cul rest dal Friûl ocidentâl.

Economie cambie

La economie di Paulâr si à simpri basade su l'artigjanât, in particolâr chel tessil, e sul turisim (tal '800 al ospità il poete talian Giosuè Carducci e Caterine Percude).

Tradizions cambie

Diviersis antighis tradizions a son ancjemò puartadis indevant; tra lis altris, il fûc epifanic, che culì al è basât su la figure de Femenata e il pelegrinaç al Santuari de Beade Vergjine dal Clap ai 24 di Mai. Di plui o mancul 15 agns a si ten ancje la manifestazion “Mistîrs”, dulà che si ricuardin i vecjos mistîrs e tradizions de valade. In plui di chestis fiestis de nestre tradizion, a Paulâr a è ancje une buine tradizion musicâl, cu la Bande de Filarmoniche Nascimbeni, zimulade cu lis bandis austriachis di Kirchbach e di Kartitsch.

Lenghe cambie

Il furlan di Paulâr al è une forme particolâr dal cjargnel. I paularins a no pronuncin ciertis consonants finâls (par esempli, a disin â par âf, al è rivâ par al è rivât), e a pronuncin un r uvulâr (tal cuel, a todesc vie). Al è ancje di dî che la "a" furlane standard e gambie intune vie di mieç tra "a" e "e" che a àn dome lôr.