Manifest dal partît comunist

Il Manifest dal parît comunist al fo scrit da Karl Marx e Fredrich Engels jenfri il 1847 e il 1848 e publicât a Londre il 21 fevrâr dal 1848. Le prime edizion parziâl taliane ven publicade tal 1889.Une gnove traduzion ven publicade in tal 1891. Le prime traduzion complete ven publicade a puntadis in tal periodic «Lote di classe» par cure di Pompeo Bettini.

Il Manifest dal Partît Comunist

Contignûts cambie

 
Karl Marx
 
Friedrich Engels

Cheste piçule publicazion ven comisionade de bande de Leghe dai Comuniscj par spiegâ il lôr progjet politic. Marx e Engels analizin la storie come lote di classe simpri esistide jenfri oprimûs e opresôrs.Chest contrast, par i dôi autôrs, al è simpri esistît, e cun le trasformazion de societât e dal model produtîf, al è divignût ancjemò piês. Une volte completade le trasformazion, restin dôs classis sociâls definidis :le borghesie e il proletariât. Le prime, za classe revoluzionarie in te Basse etât di mieç daspo vê sdrumât le struture politiche economiche dal timp divignude vecje, diven le classe dominante a ducj i efiets in te rivoluzion industriâl. Le seconde, nassude daspo de afirmazion dal model economic capitalistic, e je chê pui oprimude, ma parzialmenti dominante.

Le base parsore cui la borghesie a fondât la sô fuarce al è in sostance il sfrutament dal lavôr dal proletariât, cul jutori dai guviêrs definîts da marx e Engels " un comitât di aministrazion dai interês di dute le borghesie. Dutcâs, cul svilup de industrie, il proletarîat al devente simpri pui numerôs par vie dal inglobament di tocs de piçiule-medie borghesie e destinade a dinignî simpri pui fuarte.Le compression des retribuzions puarte lis condizions di vite dai lavoradôrs a divignî simpri pui compagnis, fasint in mût che chest ultims si reunissin in associazions par difindi i lôr dirits.Par chest motîf, le classe sociâl dal proletariât, risule jessi destinât a sdrumâ le borghesie insiemit al model economic introdot par cheste ultime: il capitalisim Daspo de rivoluzion, par cui il proletariât concuiste il podê politic, scugnarâ jessi une fase di transizion clamade par Marx «ditature dal proletariât», in cui i mieç di produzion vignaran utilizâs da lis associazions dai lavoradôrs, mitûs a disposizion dal Stât par trasformâ le societât.Chest al viodarâ il passaç dal stât borghês a un stât proletari.Bisugne dî ancje che Marx a utilizât le terminologjie «dittature dal proletarât» nome in une letare a Joseph Weydemeyere in te «Critiche al program di Gotha», daspo vê scrît cheste opare.Par Marx cheste je une fase di trasformazion par rivâ al superament di ogni forme di Stât. Daspo si podarâ rivâ al comunisim, a une societât cece classis sociâls, cence sfrutâs e sfrutadôrs, dulâ le gjestion dai mieç di produzion je afidade ai lavoratôrs.

Progjet politic dai comuniscj cambie

Vegnin ancje proponûs dîs ponts, che in te epoche de redazion dal Manifest, vevin valôr di programe rivoluzionari par i Paîs pui avanzâs. Cun chestis dîs misuris ven atuade chel programe che Marx pui indevant al clamarâ ditature dal proletariât. Ma i autôrs ricognossin ancje che chestis dîs misuris son limitadis in cuant soricamenti determinâs, e par chest no si puedin simpri aplicâ in dutis lis circostanzis storichis.

I dîs ponts son:

  1. Espropriazion de proprietât fondiarie e rendite fondiarie doprade par lis spesis dal Stât
  2. Impuestis progressivis
  3. Abolizion dal dirit di sucession
  4. Acentrament dal credit in tes mans dal Stât mediant une bancje nazionâl cul capitâl statâl e monopoli simpri statâl.
  5. Confische dai bens dai migrants
  6. Acentrament di ducj i mieç di traspuart in tes mans dal Stât
  7. Moltiplicazion des fabrichis, dai struments di produzion, lavorazion de tiere, migliorament dai terens secont un plan coletîf.
  8. Plan lavoratîf par ducj, costruzion di esercits industriâi, specialmenti par l'agricolture
  9. Unificazion dal esercizi di industrie e agricolture. Plan par scancelâ in maniere graduâl le competivitât jenfri citât e campagne
  10. Istruzion publiche e gratuite par ducj i fruts. Eliminazion dal lavôr dai fruts in te sô forme atuâl.


I Stâts dulâ che il comunisim al ven aplicât, chests dîs ponts vegnin vegnin cjapâs a la letare, ritegnûs une sorte di dogne e ju an doprâts par modernizâ e industrializâ i lôr Paîs. Vegnin ancjemò considerâts i principis pui impuartants par la grande part des personis tal mont ocidentâl.Il concet che ven mancul capît al è che de societât cence classis, dulà che jere proviodude l'estinzion dal Stât par lassâ il puest a une libare associazion di produtôrs. Su chest concet ven ripetût in te Critiche al programe di Gotha (1875), indulâ Marx al fâs distinzion jenfri socialisim e comunisim.