Parcè isal impuartant tignî bogns i magrêts, o prâts stabii? A son cetancj motîfs. In prin chei naturâi, parcè che a son plantis e nemâi che a vivin nome alì: se no fossin chei prâts, animâi (come la pernîs) e cetantis plantis a saressin sparîts. Fin a la agriculture industriâl, i prâts a jerin cussì presints in Friûl, di jessi part de nestre storie e culture. Cumò a son ridusûts dome al 1% dal teritori de Regjon. Ma a son ancjemò te visuâl furlane: cuant che a sflorissin a son un spetacul des nestris campagnis; si insiore il paisaç che se no al sarès dut compagn fat di blave e capanons. La mancjance di un savê e de cognossince dal valôr naturâl dai magrêts de plane furlane e je, in dì di vuê, ancjemò une des colpis dal degrât dal ambient. Forsit parcè che si è simpri pensât ai magrêts nome tant che une culture agricule cence valôr. Ce sono i prâts di pupilâ? A son chei terens là che nol è stât arât o grapât ma nome seât, e dulà che a son lis rosis tipichis di chei terens. Rompi un prât al vûl dì destinâlu a altre culture e pierdi la sô particolaritât.

Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!


Salvâ i prâts: a son pôcs e preziôs cambie

Ce si puedial fâ par inviâsi a vê une gjestion di rispiet e che salvi i prâts: si pues sburtâ a cjoli i prâts plui biei de bande dai ents publics, valorizâju cun fiestis dai prâts dongje a chês dai Arbui. A si pues obleâ a tornâ a puartâ a vert chei terens ruvinâts des grandis oparis midiant semence di prât che e pues dâ un tornecont a cui che al à tignût ben i prâts. Cun di plui dome i prâts a dan il fen bon par vê cjâr biologjiche e la semence par sestâ i terens mots pes grandis oparis. Si pues sburtâ a meti prât dulà che a usin a meti mediche o strafuei, o inta chei prâts pustots metûts in polse daûr di contribût. E che dulà che arlevin cjavai a doprin fen di prât che al è mancul fibrôs de mediche e plui bon. E vûl ancje une assistence ai contadins parcè che sein cu la atenzion di fâ bacan prime, parcè che lis bestiis che fasin il nît tal prât a rivedin a scjampâ. Tal stes timp a van seâts al mancul une volte ad an, ma no di plui, parcè che nol vegni sù bosc di agace e saût. Tancj Comuns a son indaûr tal capî che tignî bogns i prâts e je une vere risorse, soredut dulà che a son lis ex servitûts militârs dulà che par agns nissun al à arât i prâts.

A Pasian di Prât, par esempli, tai agns '90 un grant pasc al è stât rot intune zone militâr (50 ha) a nord de statâl. E tra il '99 e il 2001 uns 44.000 m cuadrâts di prâts di valôr a son stâts arâts pe prime volte par meti blave. A Cjampfuarmit pe gnove tangenziâl e une gnove taronde si è tabiât un prât di valôr di 6 etars. In comun di Martignà tai agns 2000-01 al è stât rot un, par fâ puest a un centri comerciâl par plui di 10 ha, la sblefe e je che une part e je stade doprade par un zardinut a vert cun jerbe americane. Tal comun di Udin te zone industriâl a Sud a son dai prâts di grant valôr no protezûts tant benon. La uniche pussibilitât, cuant che a son grancj lavôrs, e je di cjapâ i bars di jerbe e di pastanâju, une maniere che e po rivâ a tignî buinis chês preziosis plantutis ma costose. Cu la publicazion dal inventari (tal sît de Regjon), proviodût de leç sui prâts, ducj a puedin savê dulà che a son i prâts di valôr e viodi se a son tignûts ben. Ma par valorizâju bisugnarès fâ une marche di prodots tipics, tant che formadi, mîl o cjâr. A si podarès vê cjâr biologjiche, di nemâi tirâts su cun fen bon, pes mensis des scuelutis de infanzie. Cun di plui si previodin ancje multis par cui che al ruvine i prâts sot tutele cul oblic di tornâ a metiju tal stât di prin.


Prâts umits cambie

Tipichis dai prâts umits a son lis formazions di lescje (Molinia caerulea) graminacee une vore fuarte che e ven sù in çufs alts fint a un metri, e di scuâl (Chrysopogon gryllus, a si fasevin lis spazetis) che al fâs une spighete colôr viole. Tai prâts si cjatin ancje un grum di altris speciis, che a incressin la bielece di chescj puescj cu lis lôr floriduris coloradis, soredut tai mês di Avrîl, Mai, Jugn e Setembar. In chei umits a si cjate la spade salvadie (Gladiolus palustris), la gjenziane di palût (Gentiana pneumonanthe) e la spade clamade “siberiane” cu lis rosis blu (Iris sibirica).

Tai terens umits a cjatin buinis cundizions pal lôr disvilup ancje cetantis orchideis o coculutis di prât, come che si dîs par furlan. Cualchi volte al baste che il teren si alci dome di pôc par che al pierdi la umiditât e il prât al deventi sut. I prâts suts a son stâts i prins a jessi convertîts in coltivazions; cun dut achel, cualchidun al è restât, o parcè che al jere dentri di un toc dificil di coltivâ, o parcè che al veve terens umits dulintor. La composizion de flore e je chê dai prâts umits, cun cualchi altre specie tipiche dai prâts di alte planure. Di chestis, o vin cetantis speciis di grame e di trifoi. Li che si cjate il grion (Calluna vulgaris), al vûl dî che il teren al è plui acit.


Magrêts cambie

Magri, sterp, arit, clap, grame, … peraulis duris, garpis e sponzintis che bessolis rivin a clamâ un paesaç crût, biel e dolç malinconic, grant, larc, vast. Un spazi di cîl, nui, tiere, cidin, un spazi viert di aiarons fuarts. Come che al capite denant a grandis manifestazions naturâls, l’om in chei spazis vierts al si sint intune dimension interiôr, part dal dut che lu à al centri e dulintor. Il magrêt al è une esperience provade nome di cui che al à cjaminât dentri, al è un dai ultins esemplis di paesaç de stepe furlane, siguramentri l’ultin de Italie dal nort. Jenfri lis speciis di jerbis e je cualchi plante cussì rare, che nome il scumparî di une part di prât al volarès dî la lôr fin.


A scuele sui prâts

“Dongje dal flum al jere un grant prât plen di rosutis. A mi sarès plasût cori e saltâ, zuiâ di gjerometis, ma no si podeve parcè che o vevin di stâ atents a lis spiegazions de mestre cu la gale dal golet stuarte sul prât dongje dal flum."

siti HTTP://WWW.ASSIEMEPERILTAGLIAMENTO.ORG