Gilez al è un romanç dal 2002 di Franco Marchetta. E je considerade une des oparis plui inovativis e interessantis de gnove narative furlane.

Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!

Trame cambie

Il protagonist al cjate in cjase di Amedeo Giacomini, Gilez, un strani e misteriôs personaç che al somee tirâsi fûr di cualsisei indagjin su lis sôs origjinis e su la sô identitât. Gilez, come il Zelig di Woody Allen, al somee vê la capacitât di un camaleon: nol fevele dome la lenghe di cui che i si pare denant, ma al cjape ancje i siei trats somatics. Il protagonist al à il suspiet che si clami cussì par chest motîf, difat Gilez al è il contrari di Zelig, ma la veretât e je une altre: al è stât Allen che al à cognossût Gilez e al à clamât il so personaç Zelig. Passâts sîs mês di chel prin incuintri, Gilez si sisteme in cjase dal protagonist e culì si manifeste dut il so mimetisim e la sô capacitât di svuincâsi dai confins dal timp e dal spazi: al è stât dapardut, al à fevelât cun ducj e par lui cumò o cincuante agns indaûr e je la stesse robe, come che al è compagn culì o intune altre bande. Il misteri di Gilez al continue fintremai che al sparìs: si lu tornarà a cjatâ tal lûc che nol è un lûc, tai meandris dal labirint virtuâl dal Web, dindulà che al puartarà a compiment la sô funzion di daimon: il protagonist al rivarà tal puest che al sarà par lui l'aleph, il cronòtopo, il pont infinitesim dulà che dut si palese te cussience che nol è nuie ce capî: une sorte di mistiche inmersion laiche te coincidence dal timp e dal spazi. Gilez rappresenta un unicum nella prosa in friulano e secondo me indica, se non la strada, una delle strade maestre che la nostra letteratura dovrà percorrere per assumere carattere di nuova dignità e autolegittimazione (Mario Turello). Marchetta ha fatto scorrere l'espressione friulana sul piano della contemporaneità nei due aspetti della complicanza rituale antropologica e in quella della sfuggente cultura alchemica (Domenico Cerroni Cadoresi). Al è l'idiolet di Franco Marchetta, cjariât di storie personâl, che si slargje, al scuancasse i mûrs tirâts sù dai furlans, al jeve sù e si impon cun semplicitât e naturalece, come lenghe vive e fevelade, lontane e cence cure des sieltis dai gramatics (Piera Rizzolatti).

Recensions e articui di critiche cambie