Ecidi di Purçûs

(Indreçât ca di Ecidi di Porçûs)

Ai 7 di Fevrâr dal 1945 un grup di un centenâr di partigjansi comuniscj de GAP furlane, partîts la sere prime di Orsarie di Premariâs, cun a cjâf Mario Toffanin (Giacca) e Fortunato Pagnutti (Dinamite), a rivarin sul misdì al puest dal presidi de Brigade Osôf, che al jere logât intes malghis di Purçûs, comun di Atimis ma plui dongje a Faedis, con l'obietîf di meti fûr zûc chel presidi arestant i partigjans osovans che a jerin a lì che jerin comandâts di Francesco De Gregori (Bolla).

Il paîs di Purçûs
Malghe di Purçûs

Il comant osovan al jere sul mont Topli Uork, intune malghe a une ore a pîts di Purçûs. I partigjans di Giacca a gjavarin lis armis De Gregori (cjapitani, comandant dai Alpins dal Bataion Val Tiliment, barbe dal cjantautôr) e lu coparin, insiemit al comissari politic dal Partît d'Azion Gastone Valente (Enea), a un zovin di vincj agns Giovanni Comin (Gruaro, pene rivât) e a Elda Turchetti (che Radio Londre le veve batiade "spie" dai naziscj, ma secont i partigjans osovans e jere a puest). Chel altri comandant de la Osôf, Aldo Bricco (Centina), purpûr ferît a colps di mitraie al rivà a scjampâ. I gapiscj si faserin vierzi i magazens e cjaparin la robe rivade cuntun avion che al veve procurât la mission dal inglês Thomas Roworth (Nicholson), cjaparin presonîrs altris 16 osovans, tra lôr Guido Pasolini (Ermes), fradi di Pier Pauli, e forin puartâts al Bosc Romagn. Intai dîs subite dopo, daspò procès somari, a son stâts fusilâts (mancul doi che passarin cui Gap). In dut vincj muarts.

Lis formazions partigjanis de Osôf cambie

Lis formazions partigjanis de Osôf e jerin nassudis intal dicembar 1943 cul jutori politic dal Partît di Azion e lis fuarcis catolichis. In chestis valadis i rapuarts cui garibaldins e lis formazions slovenis a forin, partint dal autun 1944, un grum dificii, soredut daspò che i garibaldins a àn decidût lâ sot la paronance e lis diretivis dal 9º Corpus sloven e duncje di Josip Broz Tito. La popolazion e viodeve no tant ben lis formazions partigjanis, sedi talianis che slovenis, di cuant che naziscj, republichins e Cosâcs vevin fiscade sdrumât i paîs cuant che a colarin i teritoris libars di Atimis, Faedis e Nimis a la fin di setembar dal 1944.

Il comandant De Gregori cambie

Il comandant De Gregori al veve mandât tancj rapuarts al Cuarp volontaris de la libertât e al Comitât di liberazion nazionâl di Udin su la "cuestion slovene" domandant acuardis e soluzion politichis "e di plui fuarcis par potenziâ la pussibilitât di reazion di chest comant". Intal invier 1944-1945 a forin un pocs di incuintris platâts de direzion de l'Osôf, che no veve volût la sot de ubidience dai Titins, il comant dai naziscj de SS, tra l'Osôf e la X flottiglia MAS, formazion fassiste cun funzion cuintri partigjane. La intenzion dai fassiscj a jere chê di costituì une front cuintri i slâfs e i comuniscj, de bande de l'Osôf chê di rivâ a un acuardi par rindi la vuere plui umane. Fasint in cheste maniere lis formazions Osôf a lerin cuintri di une ordenance dal Comant Volontaris de la Libertât che a livel di direzion Italie Nord che intal otubar1944 e veve batiât come "tradiment", che in timp di vuere al vûl dì muart, cualsisei sedi afâr cul nemì. Chestis tratativis no menarin di nissune bande e chê diretive no fo aplicade in cheste maniere in nissune altre bande.

Elde Turchetti cambie

Il bon ricet dât de Brigade Osôf a Elde Turchetti, zovine che Radio Londre veve clamât spie, che i partigjans osovans a vevin assolt, daspò cualchi mês di custodie e un procès tignût li di lôr il 1 fevrâr dal 1945, al fo la colpe par justificâ la coparie. Siet agns daspò, intal '52, trentesîs dai responsabii dal ecidi, tra lôr Toffanin (che al jere parât in Jugoslavie), a forin condanâts a 777 agns di preson, cun sentence confermade in apel. Forin liberâts daûr a plui amnistiis. A De Gregori i derin la medaie di aur al valôr militâr a la memorie.

Mario Toffanin cambie

Ducj i Osovans a forin acusâts dai gapiscj di Giacca di lâ cuintri la politiche di aleance cui partigjans Titins, di no dividi armis e robe di confuart che lôr a vevin a grazie dai inglês e di fâ afârs cui naziscj e cui fassiscj de Decime Mas par un acuardi par impedî la anession di teritoris talians a lis tieris slavis. Mario Toffanin (muart in Slovenie ai 22 di zenâr dal 1999) tai agns daspò la sô condane, al à simpri sostignût il tradiment dai Osovans (acusâts ancje di vê cjapât cun lôr tancj che a jerin cui fassiscj, di vê colaborât cun oms de Republiche Sociâl italiane e di vê di spes tignût robe che daûr dai acuardis veve di jessi dai garibaldins) e la coretece da lis sôs azions.

Monsignôr Aldo Moretti cambie

Monsignôr Aldo Moretti, al timp partigjan Lino, fondadôr de Osôf, chel che al à cjatât intal jugn 1945 i cuarps dai partigjans copâts, intal 1997 al à dât a Famiglia Cristiana une interviste, dulà che al dîs che za intal autun dal 1944 a jerin stadis barufis cui partigjans des formazions comunistis, di cuant che si jerin metûts sot dal comant dal IX Corpus jugoslâf di Tito, cun chei di Bolla, che vevin refudât sedi di stâ sot dai ordins dai Titins che di là vie di chê zone. Chestis russadis tra fuarcis partigjanis vevin, secont Moretti, metût ator lis vôs di colaborazions tra Osovans e nazifassiscj ("Nome cualchi acuardi umanitari, nissun tradiment. O provavin a fâ prin la pâs intun cjanton di Italie"). Vôs che vevin fonde daûr dai sfuarç di un partigjan de Osôf, Cino Boccazzi, presonîr de Decima Mas di Borghese, al ven mandât a Udin a cirî contats pe difese dal confin orientâl (Borghese, daûr Moretti, al voleve difindi il confin cuintri i Slâfs, ancje par fâsi, dongje de fin de vuere, une gnove muse di patriote).

Mission inglese cambie

Al uficiâl inglês Rowort (Nikolson) clandestin a Udin, i vevin dit de propueste, lui veve spietât par domandâ istruzions a Londre (che à rispuindût che no i interessave): ancje cheste spiete veve slargjade la vôs di tratativis tra la Osôf e la Decima Mas. Daûr Moretti i inglês pensavin za al dopo vuere, a vevin pôre de colaborazion tra partigjans catolics e comuniscj e alore a cirivin di dividiju, rivant fin a sacrificâ oms de Osôf par meti in une brute lûs lis formazions comunistis. La denuncie di Radio Londre cuintri Elde Turchetti daUr informazions cjatadis fûr dai agjents inglês, che sarà la motivazion che scjadenarà l'ecidi, daûr cheste logjiche, e je stade fate par impiâ lis russadis ienfri formazions catolichis e comunistis.

Crimin di vuere cambie

Giovanni Padovan, Vanni, comissari politic de division Garibaldi-Natison, a proposit dal ecidi al à declarât: «L'ecidi di Purçûs e dal Bosc Romagn, là che forin copâts 20 partigjans osovans, al è stât un crimin di vuere cence niune justificazion.»