Basiliche di Sante Marie Assunte (Aquilee)

La basiliche patriarcjâl di Sante Marie Assunte e je l’edifici religjôs principâl di Aquilee (UD) e e je stade la antighe glesie catedrâl  dal patriarcjât di Aquilee, po dopo abolît.

I rescj plui antîcs a son dal secul IV; la basiliche di cumò e je stade fate sù tal secul XI e modificade intal XIII. Logade in bande de vie Sacre, e da su la place dal Cjapitul, adun cul batisteri e cul tor imponent.

Basiliche Patriarcâl di Sante Marie Assunte
Il complès de Basiliche Patriarcâl
Stât Italie
Regjon Friûl-Vignesie Julie
Localitât Aquilee
Religjon Catoliche
Titulâr Sante Marie Assunte
Arcidiocesi Gurize
Consacrazion 1031 d.d.C. (basiliche di cumò)
Stîl architetonic romanic
Sît web
Ben protet dal UNESCO
Patrimoni de umanitât
Zone archeologjiche e Basiliche Patriarcjâl di Aquilee

(EN) Archaeological Area and the Patriarchal Basilica of Aquileia

Tipologjie Culturâl
Criteri (iii)(iv)(vi)
Pericul Nol è in pericul
Ricognossût dal 1998
Schede UNESCO (EN) Schede

(FR) Schede

Storie cambie

De fondazion al secul VIII cambie

Intai prins secui de ere cristiane[1], a Aquilee e jere za une comunitât di cristians aderents al gnosticisim.

 
Mosaic cun dediche al vescul Teodôr (secul IV). Parsore al è il monogram cristian, un dai prins fats intun edifici public. Il test al è: Theodore felix, adiuvante Deo omnipotente et poemnio caelitus tibi traditum omnia baeate fecisti et gloriose dedicasti (O beât Teodôr, cul jutori di Diu onipotent, e dal trop che ti à dât dal Cîl, tu âs fat dut di gale, e tu lu âs consacrât in maniere gloriose)
 
Plante de antighe basiliche teodoriane dal secul IV (in neri) e medievâl dal secul XI, la ete dal vescul Popon (in blu). 1, jentrade. 2, batisteri. 3, disvistidôr. 4, aule trasversâl. 5, aule Nord. 6, aule Sud

La basiliche e je stade tacade a fâ sù tal 313, an dal Edit di Costantin, o dut câs pôcs agns dopo, dal vescul Teodôr cu la poie direte dal imperadôr Costantin. I edificis di chê prime costruzion a son cognossûts tant che "aulis teodorianis": si pues ancjemò viodilis inte navade dal edifici di cumò, e sot des fondis dal cjampanili. Si poiavin su edificis precedents fats dai Romans, salacor grancj granârs che di sigûr si cjatavin inte aree de basiliche, e si pues pensâ che a sedin stâts doprâts propit chei stes mûrs perimetrâi.

La jentrade de struture e jere a Est (n. 1 inte plante in bande): di chi si rivave in plui locâi, e in diviersis piçulis aulis di servizi, tant che la stanzie (n. 3) dulà che i catecumens si disvistivin prime di ricevi il batisim intal batisteri dongje (n. 2). Lis dôs aulis paralelis (n. 5 e 6), orientadis di Ovest a Est, a jerin largjis plui o mancul 37x20 metris. Si colegavin tra di lôr midiant di un vestibul, o aule trasversâl, di 29x13 metris (n. 4) orientât di Sud a Nord. Dutis dôs lis aulis, cence la abside, a vevin sîs colonis, che a tignivin sù un sofit a cassetons decorât cun ricjece, e une pavimentazion costituide di un straordenari complès musîf a mosaic cun tessaris blancjis. Une di chestis dôs aulis - o chê a Nord, o chê a Sud - e jere la vere glesie; chê altre invezit e vignive doprade par dâ la istruzion cristiane ai batiâts e par preparâ i catecumens a jentrâ a fâ part de comunitât. Il vestibul al faseve di consignatorium, o sedi il lûc là che i batiâts a ricevevin la cresime.

La fase seguitive di costruzion e je dal secul IV, sot dal vescul Fortunazian: la aule Nord e je stade slargjade (73x31 metris) e denant de façade al è stât creât un cuadripuarti daûr dal stes scheme contemporani doprât ancje pe basiliche antighe di San Pieri a Rome e tal complès di Treviri di chê ete. La grande basiliche, dividude in trê navadis di vincjevot colonis, ancjemò cence abside, e jere colegade, midiant dal batisteri, al "catecumeneu"- o ben la sale doprade dai catecumens - de vecje basiliche teodoriane (aule Sud).

Il vescul Cromazi (388-407) al à slargjade la aule Sud fin a 65x29 metris e al à fat sù edificis gnûfs, e tra chescj ancje il batisteri atuâl. Chescj a son i agns dal plui grant splendôr dal patriarcjât di Aquilee; di chê stesse epoche al è ancje il grant complès dal Munistîr, sede di une numerose comunitât monastiche feminîl. La grande prosperitât dai agns dopo dal concili di Aquilee si ferme a colp intal 452, cuant che i Uns, vuidâts di Atile, a àn fiscade la citât e massacrade la popolazion. La basiliche de bande Nord, brusade tai sacs, no je plui stade tornade a fâ sù. I grancj cantîrs citadins a son stâts abandonâts e la popolazion citadine e je calade une vore.

Par cualchi studiôs, l'ampliament de aule Sud al è stât promovût di Cromazi; invezit, daûr di altris, al rimonte ai agns dopo de distruzion di Aquilee fate di Atile. In chê volte, la popolazion, restade cence la aule Nord, e à decidût di tirâ sù la grande aule Sud, che duncje e ven clamade dai studiôs, daûr des ipotesis, o "cromaziane Sud" (388-407) o pûr "post Atile" (dopo dal 452).

La aule e jere dividude in trê navadis di vincjevot colonis e no veve ancjemò la abside. Devant a jerin un puarti e un curtîl che le colegave al batisteri.

Di sigûr, la antighe Glesie di Aquilee si è svilupade par vie dai contats cu la Glesie di Alessandrie di Egjit, sul fondament de prime evangjelizazion apostoliche, ven a stâi in gracie dal mandât episcopâl afidât a Sant Pieri e a Sant Marc.

I contats vûts midiant dai trafics intal Mediterani a son evidents inte impostazion teologjiche che i paris aquileiês a vevin sielzût in merit ae controversie su la eresie di Ario; di fat, e je stade significative la presince a Aquilee dal vescul Sant Atanasi di Alessandrie, il campion de ortodossie promovude dal concili di Nicea, e par chest motîf esiliât de sô Alessandrie[2].

 
Façade de basiliche (XI secul) e puarti di Massenzi (IX secul)

Dal secul XI a vuê cambie

Dome inte prime metât dal secul IX, tacant dal 811, il patriarcje Massenzi, in graciis de poie di Carli il Grant, al à tacât a ristruturâ i edificis antîcs. Si à doprade di gnûf la aule Sud dal complès precedent, cu la zonte di un piçul transet, di une abside centrâl semicircolâr (ancje se par difûr e je delimitade di mûrs cuadrâts), di dôs piçulis absidis laterâls, di un puarti plui strent e plui avanzât, e infin di chê che e je cognossude tant che la "glesie dai Pagans", tra la basiliche e il batisteri. In chê volte, e je stade costruide ancje la cripte.

Il taramot dal 988 al à fat tancj di chei dams che il patriarcje Popon al à vût di meti in vore un restaur radicâl di dut il complès, daûr de mode des gnovis formis architetonichis romanichis, plenis di influencis dal periodi carolin otonian). I lavôrs a son lâts indevant de fin dal secul XI fin ae consacrazion dal edifici tal 1031.

E je stade tornade a fâ sù la façade, lassant però tal so puest il puarti di Massenzi, di doi secui prime; a son stâts alçâts ducj i mûrs laterâi; al è stât zontât un sofit di cjavai di trâfs di len, tornât a fâ l'altâr e frescjade la abside.

 
Il cjampanili de basiliche (XI secul)

Il grant program edilizi dal patriarcje Popon al jere segn dal gnûf benstâ economic de citât, culminât cu la costruzion dal grant Palaç patriarcjâl, vuê distrut, ma soredut dal tor imponent, alt plui di 70 metris, che al domine su la campagne furlane. Fat sù cu la tecniche de opare cuadre, doprant i grancj blocs di marmul dal anfiteatri antîc, al è stât un model par une vore di tors costruidis daspò, e si pense che si riclamàs al famôs fâr di Alessandrie.

Inte seconde metât dal secul XII, il patriarcje Uldarì di Treffen al à fat frescjâ la cripte cemût che le viodìn ancjemò in dì di vuê, intervent che cualchi studiôs al anticipe invezit tal timp di Popon.

Par colpe dal gnûf taramot dal 1348, il patriarcje Marquart di Randeck al à ordenât restaurs gnûfs, cu la sostituzion te navade centrâl dai arcs semicircolârs cun arcs gotics[3].

L'ultin grant intervent al è dal Cinccent, cuant che a son stâts clamâts artesans e cjarpentîrs venezians par fâ sù chel sofit grandiôs di len che si pues viodi ancjemò in dì di vuê.

Interni cambie

 
Il didentri de basiliche

A man çampe, dongje de jentrade de basiliche, al è il Sant Sepulcri, une struture dal secul XI che e riprodûs il Sant Sepulcri di Jerusalem, cemût che al è descrit des cronichis medievâls antighis. La struture e jere doprade pe liturgjie de Setemane Sante.

Mosaics cambie

I mosaics de basiliche a ocupin plui di 760 m²: ancjemò in dì di vuê a son i plui antîcs de ete cristiane e soredut a rapresentin l'insiemi musîf plui grant dal Ocident.

Lis rapresentazions principâls dal paviment si puedin dividi in cuatri campadis, partint de jentrade.

Inte prime campade si viodin mosaics che a mostrin ritrats di plui donadôrs; grops di Salomon, ven a stâi i tipics grops cun elìs incrosadis; figuris di animâi; infin, e je la inserzion di un panel plui resint che al mostre la lote tra un gjal e une copasse, simbul de contese tra il ben e il mâl, sene che e je presinte ancje inte Cripte dai sgjâfs.

 
Mosaic cul ritrat di un donadôr

Inte seconde campade, a son une vore interessants i ritrats di oms e di feminis, fats in maniere tipiche de art romane, o ben de imago clipeata, ven a stâi dentri di medaions taronts, dulà che a son rafiguradis ancje lis stagjons. In chescj ritrats, la linie di tessaris neris e à une utilitât specifiche, pal fat che e acentue di pueste i colôrs, i lineaments, e il contrast des tintis dopradis intes musis e  intai vistîts. Par cualchi studiôs[4], al è pussibil che i ritrats principâi a rapresentin l'imperadôr Costantin e altris membris de famee imperiâl: la mari Eline e, tra i zovins, i siei cuatri fîs. Di fat, l'Imperadôr roman al visità plui voltis Aquilee tra il 313 e il 333 d. d. C., par chest la citât e otignì beneficis e finanziaments gjenerôs.

Simpri in cheste seconde campade, al è rapresentât Jesù tant che Bon Pastôr, intune maniere che e je copiade de classicitât pagane, ven a stâi cu la piorute su lis spalis, propit tant che il diu Mercuri dal mont grêc roman. Ator ator, dentri di ricuadris otagonâi, a son pes, un cierf, une gazele, diviers uciei sui ramaçs, e cicognis.

 
Mosaic de Vitorie eucaristiche
 
Mosaic dal Bon Pastôr

Inte tierce campade, dulà che une volte al jere l'altâr, intal ricuadri centrâl si viôt la figure alegoriche di une Vitorie alade cu la corone e la palme. Cheste imagjin e veve un grant significât pe glesie cristiane primitive, stant che si viodeve tant che une vincidore: di fat, in gracie dal Edit di Costantin, e jere deventade la religjon principâl dal Imperi roman.

Infin, e je la cuarte campade che e siere il cicli des rafigurazions: e je costituide di un tapêt di mosaic unic e maraveôs, che al rapresente un mâr plen di pes, cu la storie di Jone, profete ebraic, inviât di Diu a predicjâ inte citât di Ninive, in Mesopotamie. Jone, sul imprin al veve refudât di eseguî il mandât di Diu e al jere scjampât suntune nâf di Fenicis: butât in mâr dai marinârs, al jere stât glotût intîr di un grant pes che, par gracie di Diu, dopo trê dîs lu veve gomitât tal sut. La storie di Jone e je un motîf ricorint inte art paleocristiane, parcè che e riclame il teme de resurezion dai muarts.

Lis imagjins plui interessantis a son:

  • Jone cui braçs alçâts, al pree Diu par salvâ la nâf e l'ecuipaç dal burlaç;
  • Jone al è te bocje di un mostri marin: il pes culì al è rafigurât tant che une pistrice, o ben un animâl fantastic de mitologjie greghe romane;
  • Jone al ven butât fûr dal mostri;
  • Jone al polse sot di une piergule di vidiçs di coce.

Dut intor, tal mieç di liniis che a segnin lis ondis dal mâr, a son diviers pes, polips, moluscs e ancje razis.

Cuasi tal mieç dal tapêt marin, e je la epigrafe dedicade al vescul Teodôr, metude dopo de sô muart, une volte finît il mosaic. Te epigrafe al è scrit:

«O beât Teodôr, cul jutori di Diu onipotent e dal trop che il Cîl ti à consegnât, tu âs fat dut di gale e tu lu âs consacrât in maniere gloriose.»

Tai mosaics a son visibilis tantis altris imagjins e alegoriis cristianis: il pes, par grêc ichthys, acronim di Ἰησοῦς Χριστός, Θεοῦ Υἱός, Σωτήρ (Iesoùs Christòs Theoù Uiòs Sotèr, ven a stâi "Jesù Crist Salvadôr fi di Diu"); la pescje; la ue; i uciei; la lote tra il gjal e la copasse. Il gjal, che al cjante sul cricâ dal dì, cul nassi dal soreli, al è considerât simbul de lûs di Crist[5]. La copasse e je il simbul dal mâl e dal pecjât, par vie de etimologjie dal tiermin grêc tartarukos, "abitant dal Tartar". Tal mosaic che al mostre la lote tra il gjal e la copasse, tal mieç e je rapresentade une piçule colone, cun sore il premi pal vincidôr. Te colonute a son altris doi simbui: l'infinît, che al riclame la realtât dal misteri divin, cence principi ni fin; e trê C (CCC), simbul sedi dal Misteri Trinitari, sedi de Crôs, il strument di vitorie dai cristians. Par grêc, il numar 300 (CCC) si indiche cu la letare T (tau), che e significhe la Crôs, come che al è ancje scrit te Apocalìs di Sant Zuan, dulà che i elets dal Agnel a vegnin segnâts cuntune tau, e come che al è ripuartât te leterature dai Paris de Glesie[6][7]

Dispès e comparìs la rafigurazion dal grop di Salomon za citât, simbul de union fra l'om e il divin.

Tra i mosaics de "cripte dai sgjâfs" o cjatìn imagjins di interpretazion dificile. Tai diviers studis fats, cualchidun al ipotize che a sedin leadis cul gnosticisim alessandrin, cul test Pistis Sophia[8]. Intai mosaics di cheste cripte si viôt un mus che al çoncone: par cualchidun al rapresente il diaul che si refude di ricognossi Crist; par cualchidun altri al sarès il cristian, che si sfrancje des cjadenis de sclavitût dal pecjât. Il bec, cun intorsi i simbui de dignitât episcopâl, salacor al è un riclam al rûl de Glesie e dal vescul tant che "pastôr dal unic Pastôr". I gjai blâfs (Porphyrio porphyrio) forsit a son un riclam ae bielece de comunitât dai dissepui di Crist. Il nît di pernîs al podarès rapresentâ Crist che al clucìs, intal stes nît de Glesie, i ebreus e i "zentîi" . Nol è ancjemò clâr il significât de aragoste (o astic) che si cjate in chescj mosaics[9][10].

Presbiteri cambie

 
Abside e Tribuna Magna
 
La abside de basiliche

Tribuna Magna e je une opare scultorie di Bernardin di Bissone. Il cjadin e i mûrs de abside a son decorâts cun afrescs che a rimontin ai lavôrs dal patriarcje Popon.

Si puedin notâ:

  • Madone cul Frut in tron circondade di simbui evangjelics;
  • Sants aquileiês, in bande.

Tra chescj ultins, a çampe, tra la prime e la seconde figure, si pues notâ Il patriarcje Popon che al presente il model de basiliche ae Vergjin; a drete, tra i sants Ermacore e Fortunât, al figure l'imperadôr Conrât; clâr che, in ducj i doi i câs, chescj personaçs a son piturâts plui in piçul.

Sot di une schirie di sants e di martars, une lungje scrite e ricuarde la date dai 13 di Lui dal 1031, dì de consacrazion de basiliche, e fieste dai Sants Ermacore e Fortunât. Ae celebrazion religjose a jerin presints doi cardinâi inviâts di Rome e tancj vescui di diocesis che a fasevin part de provincie eclesiastiche di Aquilee.

Capele di Sant Ambrôs o dai Torians cambie

Insom de navade diestre, sierade di une ristielade, e je la capele di Sant Ambrôs, o dai Torians, volude tal 1298 dal patriarcje milanês Raimont Torian (1273 - 1299), par sepulî chei de sô famee: di fat culì a polsin trê di lôr, e ben cuatri patriarcjis Torians[11]. A man çampe, la arcje di marmul ros e je la tombe di Raimont; la seconde, plui semplice e cence decorazions, e je chê di Pagan. A drete, e je la tombe di marmul blanc di Rainalt, fi di Conrât Torian, tesorîr de Glesie di Aquilee; e infin e je chê di Ludovì. Intal mieç si viôt la lastre tombâl di Alegrance di Rho, femine di Conrât e mari di Rainalt. Sul mûr a son doi afrescs: un cu la Crucifission e chel altri al rapresente i membris de famee dai Torians.

 
La cripte dai afrescs

Cripte dai afrescs cambie

E je logade sot dal presbiteri; si rive midiant di une puartute che e je dongje de scjalinade che e va tal presbiteri. Sul principi e jere dome une stanzie cuadre, dividude in trê navadis, cun tancj capitei che a son ancjemò presints; il patriarcje Massenzi le à ristruturade sul tacâ dal secul IX, par tignî lis relicuiis dai sants locâi. La forme atuâl e rimonte al secul XI, ai timps dal patriarcje   Popon, cuant che i àn zontade la abside. Dute la cripte e je frescade, e ancje dutis lis colonis. A son rapresentadis: Storiis de vite di Jesù e di Marie (tai mûrs laterâi e tes lunetis); figuris di sants (te part basse dai volts); la Vite di Sant Marc e di Sant Ermacore (volts). E je ancje une Dormitio Virginis e in bas, intal çucul, al è rafigurât il scuintri fra un cavalîr ocidentâl e un orientâl, chest ultin voltât par daûr biel che al ponte l'arc[12].

Il stîl di chescj afrescs al è ancjemò bizantin, de seconde metât dal XII secul, cui intervents di Ulrì di Treven; cualchi studiôs al anticipe però la datazion ae prime metât dal secul XI[13].

Cripte dai sgjâfs cambie

E je a man çampe de jentrade de basiliche, dongje dal Sant Sepulcri. La cripte si slargje ae çampe de basiliche, fin al cjampanili. A son stâts cjatâts rescj di trê epochis distintis, che si soreponin fra di lôr, dal principi dal Imperi fin ae fin dal IV secul.

Dilunc dal percors si puedin amirâ i rescj dai mosaics che a jerin za te basiliche paleocristiane e intes cjasis romanis de ete precedente. Cualchi figure alegoriche e je une vore interessante, par esempli la sene de lote tra il gjal e la copasse: un al è il simbul de lûs, chel altri dal mâl.

Glesie dai Pagans cambie

La glesie dai Pagans e jere clamade cussì par vie che chi si devin dongje i catecumens; e je devant de basiliche, colegade cun cheste midiant di un puarti.

Batisteri cambie

 
In prin plan, a man drete, il batisteri

In origjin il Batisteri al veve une plante cuadre par difûr, ma par dentri al jere otagonâl. Une ristruturazion medievâl e à eliminât trê des cuatri grandis nicjis tai cjantons. Lis sîs colonis çoncjadis a son dut ce che al reste di un deambulatori: di chest si alçavin i pilastris che a tignivin sù la cupule antighe, sdrumade tal 1790.

Tal mieç de stanzie si cjate la vascje batesimâl, di forme esagonâl; e je stade restaurade tal 1739 a spesis dal imperadôr Carli VI di Asburc. Sgjâfs che a rimontin ai prins agns '80 dal secul passât a àn scuviert rescj de vascje di prime, che e jere di forme otagonâl.

Tor de cjampane cambie

Il cjampanili de basiliche di Aquilee al è alt 73 metris: cun cheste altece al slance dut il complès architetonic di Place dal Cjapitul, e lu complete.

Cimitieri dai Erois cambie

 
Cimitieri dai Erois

Difûr, ator de abside de basiliche, al è il cimitieri dai muarts de prime vuere mondiâl, dulà che a polsin dîs dai undis soldâts no cognossûts. In chest cimitieri e je sepulide ancje Maria Maddalena Bergamàs, la mari di un volontari di vuere muart sui altiplans visentins, che, in rapresentance di dutis lis maris talianis, e à sielzût il milite ignoto che al polse tal Altâr de Patrie a Rome, dal 1921. In chest cimitieri a son ancje lis tombis dal gjenerâl Alessandro Ricordi di Milan, comandant de Brigade Murge, e chê dal cjapitani Cont Riccardo della Torre di Cividât, copâts de stesse granade su la mont Ermada.

Ai 4 di Fevrâr dal 2018, in graciis di un Zimulament Spirituâl cu la Glesie dal Sacrari di Redipulie, e je stade inschiriade la Vuardie di Onôr Regina Pacis di Redipulie.

Galarie di imagjins cambie

 
Il didentri dal batisteri

Notis cambie

  1. Pistis Sophia e Mosaici
  2. La Basilica di Aquileia, Edicicloeditore, Portogruaro (Venezia), 2017, pag. 101.
  3. Luoghi storici d'Italia - publicazion par cure de riviste Storia Illustrata, pag. 255-256, Arnoldo Mondadori Editore (1972)
  4. Che si cjali par esempli il test di Mambella e Mastrocinque
  5. Dizionari dell'arte, La natura e i suoi simboli, ed. Electa
  6. La Basilica di Aquileia, Circolo culturale Navarca, a cura di Andrea Bellavite, Portogruaro, Ediciclo editore, 2017, pag. 227.
  7. Il gallo e la tartaruga - Evus.it
  8. Si ricuarde la opare di R. Iacumin, Le porte della salvezza. Gnosticismo alessandrino e Grande Chiesa nei mosaici delle prime comunità cristiane, Gaspari editore, Udine, 2007.
  9. La Basilica di Aquileia, Edicicloeditore, Portogruaro (Venezia), 2017, pag. 163-169.
  10. Il studiôs Luigi Fozzati al scrîf: "in definitive, di là des discussions sutilis e dai apuarts dispès contrastants regjistrâts, e des ipotesis plui o mancul discutibilis fin cumò puartadis indevant, o calcoli che si puedi afermâ che a vegnin fûr dôs costantis inte cussience dal cometidôr: l'intindiment di dâ un sens cristian aes imagjins dal repertori tradizionâl elenistic roman, e la esigjence di cjariâ di significâts spirituâi i simbui che la Scriture e la esegjesi patristiche a proponevin” (par cure di L. FOZZATI, Aquileia patrimonio dell'umanità, Magnus edizioni, Udine 2010).
  11. Il cuart patriarcje, Cassono della Torre, al murì prin di rivâ in Friûl e al è sepulît te basiliche di Sante Crôs di Firenze.
  12. https://quattropassinellastoria.wordpress.com/2012/06/03/i-crociati-ad-aquileia/ [1]
  13. Sul sît ArteMedievale si pues viodi une panoramiche dai afrescs.

Bibliografie cambie

  • Raffaele Mambella e Lucia Sanesi Mastrocinque, Itinerari archeologici-Le Venezie, Newton Compton editori (1986)
  • Guida rossa, Friuli-Venezia Giulia, Milano, Touring Club editore, 1999, pp. 486-494, ISBN88-365-0007-2

Vôs leadis cambie

Aquilee

Patriarcjât di Aquilee