Tina Modotti (Udin, 17 di Avost 1896Citât dal Messic, 5 di Zenâr 1942), fotografe e revolusionarie furlane, nassude a Udin e emigrade in Americhe, e je considerade tra i plui impuartants fotografs dal Nûfcent.

Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!


Tal Jugn dal 1913 lassà il Friûl e il lavôr in fabriche tessile par lâ dal pari che al jere za a vore emigrât a S.Francisco in Americhe. Ancje là vie e je stade a vore intune fabriche tessile e e à tacât a fâ teatri.

Tal 1918 si sposà cul pitôr Roubaix "Robo" de l'Abrie Richey e a lerin a stâ a Los Angeles par podê lâ miôr daur al mont dal cine. E scomençà tal 1920, cul film The Tiger's Coat, dulà che e vignì cognossude e plasè un grum pal so jessi fassinôs. Cognossè il fotograf Edward Weston, di lui e deventà la sô modele e daspò la sô amante. Il so om Robo al lè a stâ tal Messico, cuant che jê e rivà a Città del Messico lui al jere za muart par colpe de vuarvele (9 febbraio 1922). Tal 1923, e tornà te capitâl dal Messico cul so amì Weston e un dai soi cuatri fiis.

Modotti e Weston, par vie dal lôr lavôr di ritratiscj, cognosserin subite cul mont politic dai esiliâts e dai rapresentants dal Partît Comunist. Dal 1927 iscrite al Partît Comunist Messican e tacà a publicâ lis sôs fotografiis sul gjornâl El Machete. E veve tacât a cognossi la fotografie cun so barbe Pieri a Udin, cun so pari che a a San Francisco al veve un studi. Ma e fo cun Weston che il so livel artistic e deventà pardabon alt e ricognossût. Cun Weston e tignì un negozi di ritrats a Citât dal Messico e àn vût publicât intun libri, Idols Behind Altars di Anita Bremmer, fotos cjapadis ator pal paîs.

Tal Dicembar dal 1929 e fo parade fûr dal Messico sot une fâlse acusazion e lè a stâ prime a Berlin e daspó in Russie a Mosca dulà e lavorà pe polizai segrete ator pe Europe. Dal 1936 al 1939 cun Vittorio Vidali (cui sorenons di Maria e Comandante Carlos) a jerin culis Brigadis Internazionâls in te vuere de Spagne. Finude la aventure spagnole e tornà tal Stâts Unîts ma a no é plui stade acetade e alore a é tornade in Messico là che e murì ai 5 di zenâr dal 1942, in une sene mai dal dut claride. Al samee che i fos vignût un infart dentri un taxi dopo vê cenât e intant che e steve lant a la sô cjase ma in chê vôlte a si sà che i rus a vevin cjatât un procediment par copâ chei che a no comodavin plui al partît fasint crodi a un infart. Si dîs ancje che al sedi propite il so amî Vitali che al vedi stât incjariât di chest lavôr seben lui al vedi simpri dite che nol jere cun jê in che sere. Cumò e polse tal Pantheòn de Dolores a Citât dal Messico. Te cjase natâl al 129 di vie Prachiuso, un piçule lastre di marmul a ricuarde ch'a jé nassude lí. Dôs cjançons a son stadis scritis su di jê. Une in furlan da Gianmario Sommarti dal titul "Tine"[1] e une in talian scrite da Massimo Bubola.Un CD intitulât Tinissima fat dal sassofonist furlan Bearzatti al é sul marcjât dal 2009. Il poete Pablo Neruda al à componude la scrite su la sô piere di sepolture dongje al so ritrat fat in basriliêf di Leopoldo Méndez:

«Tina Modotti hermana no duermes no, no duermes talvez tu corazon oye crecer la rosa de ayer la ultima rosa de ayer la nueva osa descansa dulcemente hermana Puro es tu dulce nombre pure es tu fragil vida de abeja sombra fuego nieve silencio espuma de acero linea polen se construyo tu ferrea tu delgada estructura» Tina Modotti sûr No duar, no duar Salacor il to cûr E cres la rose Îr la ultime rose sûr polse dolce Inocent al è il to dolç non inocente e je la tô debule vite di ombrene di âf sul fûc sbrume di nêf cidine di une linie di polin di açâr e je fate la tô filiade dilicade armadure (Pablo Neruda, epitafi dediât a Tina Modotti)

Onôrs cambie

Cuntune tiradure di 300 mil esemplârs, il Ministeri pal Disvilup economic al à fat stampâ un bol dedicât ae fotografe Tina Modotti, pai 80 agns de sô muart. Te vignete al è so ritrat e tal fonts si viôt une sô opare esponude tal Museu di Art Moderne di New York.

Cjale ancje cambie