Tamau (Timau par talian, Tischelwang par todesc e Tischlbong pai tamavês) al è une frazion di Paluce, che al dì di vuê al à 500 abitants. Tal paîs a è fevelade une lenghe todescje, clamade Tamavês.

Gjeografie cambie

Tamau, logât a 830 m sul nivel dal mâr, al è l'ultime vile dal Cjanâl di San Pieri prime dal Pas di Mont di Crôs e duncje da l'Austrie. Il paîs, componût di cuatri borcs (Par Soga, Scholeit, Pauarn e Braide) al è cenglât da lis ardiris cretis dal Gamspitz (1847 m) e de Crete di Tamau (2217 m).

Storie cambie

Stant a la leiende, Tischblong al sarès stât fondât tal XIII secul di minadôrs di lenghe todescje ch'a vignivin da la Carintie. Tal 1729 un slac al stravuelgè il paîs, ch'al fo rincostruît un chilometro plui a Sut, de altre bande de valade. Dilunc la prime vuere mondiâl su lis monts di Tamau (Pal Piçul, Pal Grant, Cuelat o Freikofel) par plui di doi agns a combaterin talians e austro-ongjarês: ancjemò vuê, lant a cjaminâ di chestis bandis si puedin cjatâ reperts, come tocs di bombis, fîl di fier, bossui. In chei dûrs ains di vuere, tantis feminis di Tamau, a cjaparin part a lis ativitâts de vuere puartant tai geis riforniments ai soldâts talians par dome cualchi franc; Maria Plozner Mentil, une di chestis valorosis cjargnelis, e fo copade tal 1916 in trincee di un cechin todesc: i vegnerà dade la Medaie d'Aur al Valôr Militâr.