Lote pes investiduris

La lote pes investiduris al fo un conflît che al viodeve l'imperadôr dal Sacri Roman Imperi cuintri il papât jenfri il 1075 e il 1122 La motivazion di cheste polemiche jere il podê di dâ lis investisions ai vescui.

Investision di un vescul de bande dal imperadôr. Mediaeval and Modern History by Philip Van Ness Myers, 1905


Tal periodi de Etât di Mieç , la investizion jere il podê di une persone di mêti une atre in possession di alc o di une robe. In tal secul XI, i imperadôrs pensavin che il fât di dâ a un vescul la gjestion di bens materiâls, permeteve di sielzi l'oficiant e lis investisions spirituâls. Cheste lote jenfri il podê temporâl e il podê spirituâl provoche un mancjament dal clero.

La riforme gregoriane ven promulgade cul precîs intent di pocâ il papât a controlâ l'operât dal clero. Ma par i rês dal Sacri Roman Imperi, par i cuai i vescui jerin sogjês a la autoritât imperiâl, la reforme no leve ben. Scomence alore une barufe jenfri l'imperadôr e il pape che viodarâ il podê spirituâl provisoriamenti vitoriôs cuintri il podê temporâl.

La origjne de barufe cambie

Cul ream de dinastie todescje dai Otons jenfri il 919 e il 1024 tal Sacri Imperi Roman, l'imperadôr veve un control totâl parsore la elezion dal pape e la nomenazion dai vescui tal Imperi. Par rindi plui fuarte la proprie autoritât, i imperadôrs todescs podevin dâ une part dal lôr podê regâl ai vescui. Un vescul jere avantagjât dal fât di no vê fîs in ereditât. Chest permeteve a l'imperadôr di recuperâ lis tiaris une volte muart il vassal e di no pierdi lis possessions. Chest al jere ancje un mût di controlâ il vassal, parce le possession des tiaris podeve ancje jessi ritirade. Nâs alore la figure dal vescul-cont che al veve tal stês timp il podê spiritâl e temporâl parsore lis tiaris che veve in gjestion.