Il karate o caratè (空手道, karatedō) al è une art marziâl di atac e difese, di origjin gjaponês, che e consist in concentrâ dute la fuarce dal cuarp intun puest determinât. Duncje, e je une art di autodifese cuntun aspiet spirituâl predominant.

Il karate si à svilupât inte isule di Okinawa, dulà che i ocupants gjaponês a vevin proibît l'ûs di armis, e daspò Gichin Funakoshi Sensei lu puartà in Gjapon. De sô creazion, l'obietîf di cheste art e fo di fâ in mût che il karateka (chel che al pratiche il karate) al rivedi a causâ un dam definitîf al aversari cuntun sôl colp.

Il karate (kara: vueit e : man) o karate-do (il cjamin de man vueide) e je une dissipline che si pratiche cun lis mans vueidis e il cuarp disarmât. I braçs e lis gjambis a vegnin alenadis in mût di vê la stesse agjilitât e potence di une arme reâl. Plui di dut si scugne alenâ il cuarp e il spirt par rivâ a un domini totâl de situazion, e podê cussì frontâ l'aversari cun educazion e creance.

La esence di dute la tecniche doprade intal karate si concentre intal kime. Si trate di un atac esplosîf che al acompagne cualchi altri atac (pugn, pidade o parade). Se une tecniche no je compagnade dal kime, no si pues considerâle karate autentic.

Come sport di competizion, il karate si divît in dôs modalitâts:

  • Kumite: al è il combatiment tra doi karatekas. La norme principâl in chest combatiment e je il control dal contat fisic cul aversari. In nissun câs un atac (colp di man o pidade) al pues causâ dams al cuarp dal aversari, e se chest al sucêt il karateka al ven scualificât. Cussì, i combatiments si caraterizin no semplicementri pe velocitât des azions ma ancje principalmentri pal lôr control.
  • Katas: a son une dimostrazion dai moviments e dai cambis di posizion fats un daspò di chel altri. Dutis lis katas a tegnin dentri i elements essenziâi par esercitâ la totalitât dal cuarp. Lis tecnichis basichis des katas a son parâ e atacâ cun i pugns, lis mans o i pîts, dut combinât intune forme logjiche, come se devant si ves pardabon un aversari.

Scuelis e mestris cambie