Giuseppe Garibaldi (Nize, ai 4 di Lui dal 1807Caprere, ai 2 di Jugn dal 1882)

Giuseppe Garibaldi

Garibaldi: la sô barbe, il so poncho, la barete rosse e il baston a son tal cjâf di ducj nô. Al stes timp, lis sôs impresis di comandant braurôs e “eroi dai doi monts”, i soi tîrs tant che om di vuere e di mâr a son cognossûts a ducj. Cence cjalâ a cui che i vûl ben e a cui che a ‘ndi cjacare nome mâl, e cence cjalâ a dut il Risuriment, e ai oms che a ‘ndi son stâts protagoniscj daur a dutis lis datis come che si fâs tai libris di test.

Ducj a àn bielzà studiât la storie di Italie e chest periodi in particolâr: cualchidun al po svantâsi di vê un dret rivuart par vêlu scoltât de bocje dai vons.

I soi ultins agns a Caprere cambie

Garibaldi al à cjolte la isule di Caprere tal 1855. Al si jere cjapât di jê tal 1849, cuant che al jere stât obleât a stâi dal guvier sardegnûl e al veve decidût di mudâ la isule inte sô cjase pal avignî fin a volê murî in chel puest. Inte sô isule Garibaldi al à vivût te semplicitât de vite contadine dongje al sens dal sacri dai antîcs cuntune visuâl de nature religjose e al stes timp laiche che cumò nus samee fâ cuintri cu la piture di lui che o cognossin tant che om di vuere, rût e sclet, plen di ideai e nemì dal sflandôr.

A Caprere al à vivût e lavorât Garibaldi, il pari e l’om, il malât: studiôs di agronomie, passionât di musiche e cjant, costrutôr e contadin. Garibaldi al à cjatât in chest ritîr e in chestis ativitâts la medisine par cuietâ il marum de sô anime, fruiade dal sburt pes ideis su la dignitât dal om e la salvazion dai popui. In un stret rapuart cu la nature e lis sôs leçs, Garibaldi al à viodût di persone dal ort e dal zardin metint in vore gnovis plantutis forestis dongje di chês dal puest, plantant lens grancj, fasint su la sô cjase, la stale, il mulin e il for a lens, la lobie pes barcjis e proviodint il puestut pal piçul cimitieri.

“Ogni dì, cuviert il cjâf cuntun cjapiel a largje ale, vistût in cjamese rosse, doprant curtis e fuarpis di cuinçâ, picjâts te cinturie, al passave lungjis oris a dispedâ, cemî, insedâ e coltâ ducj i pletuts di tiere tra scois e crusts. La sô tignince tal timp e il gust par chest so lavôr a àn sburtât a vignî a ogni sorte di pomâr e di rosis. Dut câs al jere content di stâ daûr a lis sôs plantis e al mudave di spirt nome se cualchidun che nol spietave o un telegram a rivavin a crevâi il plasê di chel so preseât lavôr”.

A Caprere Garibaldi al viodeve de stale, des bestiis, dal zardin, al faseve vueli e mîl, al faseve cjandelis… tai moments di polse no mancjave la musiche: a Garibaldi, cuntune biele vôs “dolce, melodiose e fascinant” (come che si visave sô fie Clelie), i plaseve cjantâ: Verdi, Donizetti, Bellini e Rossini. Amant grevi e di gran passion, svoletôs e di bocje buine, svelt e stufadiç, Garibaldi al à vût te sô vite ce tantis feminis, sedi sioris e nassudis in buinis fameis, sedi zovinutis, massariis cence sapience ni gracie.

I soi afiets cambie

Si è maridât par ben trê viaçs e al à vût vot fîs. Dal prin nuviçâl, cun Anita, muarte tal 1849 dongje Ravene, al à vût cuatri fîs: Menotti Garibaldi, Ricciotti Garibaldi, Rosa Garibaldi, clamade ancje Rosita, muarte par varvuele a nome doi agns a Montevideo e Teresa Garibaldi (1845-1903), clamade Teresita, femine dal Gjienerâl garibaldin Stefano Canzio (cun lui e à vût 16 fîs). Nol à vûts fruts cun Giuseppina Raimondi, maridade a Fino Mornasco ai 16 di Zenâr dal 1860 (11 agns dopo la muart de prime femine Anita), e che al à lassât subite daspò de cerimonie. De massarie Battistina Ravello, inpen, Garibaldi al à vude Anita che je muarte a 16 agns di meningite.

Al à vût trê fruts de tierce femine Francesca Armosino, una fantate za mari, che i veve cirût un om cence cjatâlu, par maridâle al fin propite lui. Clelia Garibaldi, Rosita, muarte piçule, e Manlio Garibaldi: Clelia e Manlioa son stâts i unics fruts a vivi cun lui te isule. Cul pari a àn vût un tenar rapuart ma severi: pardabon convinçût dal valôr de aghe frede, Garibaldi al à obleât ancje i fruts a lavâsi cu la aghe glaçade! (leturis da “Garibaldi nella quotidianità di Caprera” pp.22-23 e 83-85)

Par dute la vite Garibaldi al à mantignût un vivarôs scambi di letaris cun Speranza von Schwartz, cun Mazzini e cun tancj altris protagoniscj de sô ete: ancje daspò che la artrite i à deformât lis mans, al à detât ancjemò letaris e memoriis. Bessôl te sô isule di Caprere si è simpri sbrocât scrivint, fat testemoneât tai soi scrits cun penzis espressions che pandevin di cemût, ferît tal font de sô anime, visantsi di ce tant che al veve fat, deludût de umiliazion di viodi la sô Italie cussì ben difarente di chê che al si veve insumiât.

Garibaldi scritôr cambie

Dal dut insoferent dai messedots de politiche, ingomeât de coruzion dal mont ator dal parlament, deludût dai cavilaments e de debolece dai guviers de çampe, cuant che al à dadis lis dimissioni di deputât al à vût scrit a la redazion dal gjornâl roman "La Capitale" di no volê "jessi tra i legislatôrs di un paîs dulà che la libertât e je tabaiade, e la leç no covente te sô aplicazion che nome a garantî il bon stâ dai gjesuits e dai nemîs de Unitât de Italie". Dute altre Italie o mi insumiavi te mê vite, no cheste, plene di miserie tal di dentri e umiliade tal forest".

Autôr dal romanç storic politic “Clelia ovvero il governo dei preti” e de racuelte di “Lettere a Speranza von Schwartz”, Garibaldi si è dediât a la opare "I MILLE". Tacade a scrivi dîs dodis agns dopo la sô famose imprese, come si po cjapâ fûr da une letare che Garibaldi al à mandât a Riboli ai 20 di Fevrâr dal 1872, dulà che i da notizie che il so manoscrit al è pront par lâ in stampe.

Di Caprere, Garibaldi al à zontât ai 21 di Zenâr dal 1873 la prefazion "Alla Gioventù italiana". Rifudât da plusôrs editôrs pal contignût spiçot, la opare e podê jessi buride fûr nome a une sufierte colete (cun so grande delusion) nome l'an dopo, tal 1874 in un numar piçul di copiis (4322), pai tipis di Camilla e Bertolero di Torin. I volums a àn tal ultim in ordin dal alfabet ducj i nons dai sotscritôrs, lis copiis cjoltis e il resocont de operazion. Dut câs ancje se e jere une operazion privade e à fat il so scjas e grande polemiche. A son pagjinis politichis cuntune vene di ribelion e cu la fuarce naturâl che e sburte fuart cence remission: un Garibaldi cul anim deludût, sferzant, spes cence rivuarts, che al salte su cuintri predis, conservadôrs, cuintri la monarchie, Mazzini, cuintri ducj e dut, infin cuintri l'ordinament sociâl, che lui al pensave tignût su une fonde di inicuitât e violence. Intal 1933, il manoscrit origjinâl al fo regalât da Clelie Garibaldi all'Archivi del Museu dal Risuriment.

Ai nons dai Mîl, vignûts fûr su la Gazzetta Ufficiale dai 12 di Novembar dal 1878, Garibaldi al à volût zontâ notis de biografie: tra chescj i nons di trê sandanielês: Perselli Emilio, doratôr cul grât di tenent, Antonimi Marco, sergent, e Bertossi Giovanni Battista. I trê si cjatavin spes al “cafè Garibaldi” trezût di Urbano Bortoluzzi, un patriote che al veve combatût a Vignesie tal 1848 e tal ’49: di mistîr al faseve il bandâr e i plaseve cjantâ, ancje lui, come Garibaldi, lis ariis i Vredi dal Rigolet, dal Trovatore o de Norme. Tal 1864, cuant che a forin i mots furlans cun a cjâf Antonio Andreuzzi, si è metût masse in mostre par vê fat lis gavetis di bande ai insorts, ma al rivâ a fâle francje cuant che al fo percuisît de polizai austriache, che al rivà a imbroiâ (leturis de “Memorie alla carta” pp. 74-75 e 105-106)

I mots furlans cambie

I mots furlans, platâts di grant part dai libris di storie, vignirin presentâts pe prime volte a Garibaldi de bande di Mazzini in une letare dai 7 di Març dal 1861: al voleve rivâ a tacâ la insurezion taliane fasintle impiâ par in prin tal Venit, tal Trentin e tal Friûl, zonis ancjemò sot de Austrie, insiemit cun chês de Ongjarie, te aree slave e in Grecie cuintri i imperis dominants: chel asburgjic e chel otoman. Garibaldi varès scugnût vê un e part impuartante e cjapâ su di se il comant des operazions militârs te nestre zone furlane. Ai 14 di Març dal 1863 al ven mandât a Vilegnove di Sant Denêl, par ordin di Mazzini e Garibaldi, il dispatriât Cesare Pogni par cjatâ il miedi Antonio Andreuzzi. Il Pogni al veve la incjarie di ilustrâ il program di azion di Mazzini par fai inmaneâ in Friûl un comitât dal Partît d'Azion.