Dael
Emblem
Non uficiâl par talianAiello del Friuli
ProvincieUdin
PartBasse orientâl
Coordenadis gjeografichis45°52′00″N 13°22′00″E / 45.86667°N 13.36667°E / 45.86667; 13.36667
Altitudin18 m s.n.m
Superficie13 km²
Popolazion2.222 ab.
Densitât170 ab/km²
FrazionsVuanis
Comuns confinantsBagnarie, Cjamplunc Tapoian, Çarvignan, Rude, Sant Vît de Tor, Visc
CAP33041
Prefìs telefonic0431
PatronSant Durì (4 di Lui)

Dael al è un comun inte Basse orientâl, che al dì di vuê al fâs part de provincie di Udin e al à 2.222 abitants.

Gjeografie cambie

 
Il palaç Frangipane in Vuanis

Logât inte Basse orientâl, al è a cirche 30 km di Udin, 28 km di Gurize e plui o mancul 50 km di Triest. Pal teritori comunâl e passe la autostrade A4 Vignesie-Triest, ancje se la jessude plui dongje e je chê di Palme, a cirche 7 km. A Çarvignan, plui o mancul ae stesse distance, si cjate invezit la stazion dai trenos de linie Mestre-Triest. Tal comun e je une uniche frazion, chê di Vuanis, paîs che al è stât comun di bessôl fin tal 1927; a son ancje dôs piçulis localitâts, Nauac e Utan.

Il comun di Dael al è inte plane, e la altece e varie di 10 a 23 metris s.n.m., cuntun valôr medi di 17-18 metris tal centri di Dael.

Storie cambie

Il non al ven probabilmentri dal latin agellus, ven a stâi cjamput; altris a disin invezit che al ven di sacellum, piçul lûc sacri. Il toponim al è un segnâl di un origjin romane dal paîs, ma i prins documents indulà che si cjate il paîs a son dal 1202. Il paîs al fo part de Republiche di Vignesie (1420-1516), po dal 1516 al 1918 insieme cui comuns dongje dal mandament di Çarvignan al fo sot dal Imperi Asburgjic, jenfri de Contee di Gurize e Gardiscje. Al passà al Ream di Italie ae fin de prime vuere mondiâl, e il periodi fra lis dôs vueris al fo particularmentri dificil, parcè che chestis tieris a jerin consideradis masse austriacantis, e duncje si scugnive tignîlis di voli. Ancje par chest motîf, par evitâ rivendicazions consideradis pericolosis, dut il teritori di Çarvignan nol fo metût inte Provincie di Gurize, creade tal 1923, ma lassade in chê di Udin, rompint cussì un leam storic cun la provincie gurizane. Di chest vuê al reste une memorie pal fat che Dael come i paîs ator a fasin part de Arcidiocesi di Gurize.

Lûcs di interès cambie

 
La glesie parochiâl di Dael

La plêf di Sant Durì e je ative dal 1691, e e à une façade decorade cun lesenis e cuatri nicchie cun dentri une statue par ognidune; dentri e je la senografiche cupule, frescjade intal 1900 di Clemente Delneri di Gurize; simpri a Dael si pues ancjemò viodi il complès conventuâl di Sant Domeni, che al è formât de glesie, scomençade tal 1716, dal tor e dal cuarp dal convent, vuê riconvertît in abitazions. Altris robis di viodi a son lis vilis (ben cuatri a son sul viâl cognossût come Pascut, Vile de Fin-Teuffenbach dal '700, la Vile Attems-Peteani, la Vile Parisi, di front ae precedente, e, insom al viâl, Vile Michieli, dal '800) e il Museu de Civiltât Contadine dal Friûl Imperiâl, cun imprescj agricui e ricuarts variis de vite intal Friûl Asburgjic. Dongje dal museu al è visibil il Cjiscjel di Lontana, costruzion di origjin tart-medievâl. Tal mieç di Uanis invezit si cjate il palaç Strassoldo-Frangipane; un ciert interès storic e culturâl a àn ancje i mulins tal mieç dai cjamps, purtrop spes no in buinis condizions. Chescj mulins a cjapin il non di chel dai vecjos parons (par esempli Tininin, Sardon, Miceu). Simpri in Uanis a cjatin ancje la glesie di Sante Gnese, fate sù tra il 1742 e il 1749 e la vecje Cente, dal XV secul. Intai ultins timps il paîs al è ancje deventât a vonde cognossût come Il paîs des meridianis, par vie des tantis meridianis che a son stadis instaladis sui mûrs dal paîs, cussì di creâ un itinerari di visite.

 
La glesiute de Madona di Colorêt

Culture cambie

Lenghe furlane cambie

A Dael e in Vuanis si fevele il furlan gurizan, cun finâi des peraulis in -a (la cjasa, li' cjasis); al è interessant notâ come chest al met adun il comun cun chei di Çarvignan e Rude. Invezit tai comuns confinants di Bagnarie, Visc e San Vît de Tôr (fûr che a Crauì) si fevele cun la -e.

No son particolârs difarencis di fevelade tra Dael e Vuanis; in chest ultin paîs però il cjâf lûc al ven dit Deel.

Fiestis cambie

Il sant patron di Dael al è San Durì, che al cole ai 4 di Lui. Inte prime domenie dopo dai 4 di Novembar e ven invezit fate la sagre di San Carli, che si ten di scuasit 200 agns. Inte prime domenie di Jugn e je invezit une fieste introdusude di pôc e dedicade aes meridianis. Il sant patron di Vuanis e je Sante Gnese, che si festeze la domenie dopo dai 21 di Zenâr.

Personaçs famôs cambie

 
La glesie parochiâl in Uanis

Il personaç di Dael plui famôs al è probabilmentri Enzo Bearzot, alenadôr de Italie campion dal mont di balon intal 1982 in Spagne, che, nassût in Uanis, dopo vê scomençât a zuiâ inte scuadre dal paîs (S.P. Aiello), al zuià come median-difensôr inte Pro Gurize, intal Inter di Milan, intal Catanie e tal Turin, par po dedicâsi ae cariere di alenadôr. A son nassûts a Dael ancje Roberto Dipiazza, atuâl sindic di Triest e za sindic di Mugle e il musicist, compositôr e diretôr di coro Orlando Dipiazza.

Sport cambie

La societât sportive plui impuartante e je chê di balon, la Societât Polisportive Dael (Società Polisportiva Aiello), fondade tal 1918 e al moment in Tierce categorie, dopo un periodi di bogns risultâts te prime metât dai agns '90 (cuant che e je rivade fin ae Promozion). Scuadre di buine tradizion e je il Dael Bale tal Zei (Aiello Basket), che cumò e zuie dome tai campionâts amatoriâls; di recente creazion invezit la scuadre di pallavolo feminîl. Intal comun si cjatin diviers implants sportîfs: a Dael a son il cjamp sportîf “Arbeno Vrech” e la palestre, dongje des scuelis. Un gnûf cjamp cun ancje spazis par altris sports come il tennis al è ancjemò in costruzion tra Dael e Uanis.

Ecomomie cambie

Tal passât ancje a vonde recent paîs contadin, vuê cheste ativitât e je passade in secont plan, ancje se reste presint soredut in Uanis; tai ultins decenis al è stât un discret svilup industriâl, leât a impresis artesanâls e al distret de cjadree, logât intes dôs zonis industriâls dal paîs, tra Uanis e il comun di Visc, ben leadis cun l'autostrade A4.

Leams esternis cambie